Nackskadeförbundet besökte Karolinska Universitetssjukhuset den 23 Jan 2006

Lars Wallstedt hade stor förståelse för nackskadades mångfasetterade symptombilder och kände sig ensam i den etablerade professionen med den insikten. Att ett direktiv från "högre" ort att få till ett centrum för denna skadegrupp var en önskan från Lars Wallstedt, vilket Nackskadeförbundet också helt instämmer i.

Per Grane förklarade sina svårigheter att kunna se Volles F-MRT-bilder (magnetkamerametod) vad Volle ser. Han hade undersökt en undersköterska och menade att hans bilder var likadana bilder som Volles F-MRT. Han hade sin uppfattning klar att på när man såg vätskan, som hjärna hjärnstam och ryggmärg skyddas av, såg inklämd ut på Volles F-MRT -bilder var det likadana på sin undersköterskas bilder. P. Grane använder CT-Datortomografi för funktionsundersökning.

Flertalet skadade som undersökt sin instabilitet och sina neurologiska symtom i Sverige kan vittna om det faktum att man idag inte ser eller kan påvisa denna med rådande metoder, trots de skadades klara symtom. Volles F-MRT-bilder däremot bekräftar instabilitet och uttänjande eller avslitna ledband och därav symptomen. Alltså ryggmärgspåverkan vid olika provokationer där nacken böjs bakåt, framåt, åt sidorna och i rotation. F-MRImetoden kan också påvisa ärrbildningar i dens axis kapsel och bursa, som då förtjockas och blir mer utrymmeskrävande därför att läkningsprocessen skett, och att området C0-C2 är instabilt gör det ännu lättare för dens axis att påverka ryggmärgen i olika lägen. Även skador på fasett-lederna kan påvisas.

Denna (funktionella magnetröntgen, bilder tagna med huvudet i stort antal vinklar) F-MRT finns nu även i Finland hos Vantaan Magneetti. Förutom grannländerna finns denna F-MRT diagnostik i flera andra länder.

Nackskadeförbundet ser det som en tråkig förödande skandal att Sverige inte KAN ställa diagnos, och att flertalet svårt skadade fortfarande förblir O-diagnostiserade idag!